۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

طرحهای رفسنجانی برای قبضه هژمونی

حملات متقابل رفسنجانی و خامنه‌ای هم‌چنان روند تصاعدی طی می‌کند. این واقعیت در روزنامه‌های
31 و 30شهریور بارز است. این روزنامه‌ها اظهارات رفسنجانی را طی روزهای اخیر نقل کرده‌اند، اظهاراتی کاملاً رو در رو و در پاسخ به تک‌تک حملاتی که در حرفهای 25شهریور خامنه‌ای علیه رفسنجانی وجود داشت. روزنامه حکومتی اعتماد (31شهریور) تازه‌ترین هجوم رفسنجانی به خامنه‌ای را با عبارت «هاشمی همیشه حرفی برای شگفت‌زده کردن مخاطبانش دارد» تزئین و با درج یک جمله تأکید کرده که روند جنگ هژمونی تصاعدی شده است: «به نظر می‌رسد آیت‌الله هاشمی این روزها صراحت لهجه‌اش بیشتر از همیشه شده است». این روزنامه در مورد حمله تازه رفسنجانی به خامنه‌ای نوشته است: «او با اشاره به هشت سال دولت احمدی‌نژاد با صراحت می‌گوید که بسیاری از ضربه‌های آن هشت سال را بیان نکرده‌اند و عمق قضیه بالاتر از این حرفهاست». اینها مربوط به اظهارات 30شهریور رفسنجانی است، او روز قبل از آن هم طی دیدار با «مسئولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان» حرفهایش را به‌پاسخ مورد به مورد حملات 25شهریور خامنه‌ای اختصاص داد. از جمله در جواب خامنه‌ای که از «جمهوری اسلامی» حرف زد و گفت: یک عده می‌گویند انقلاب تمام شده، ولی « انقلاب اسلامی تمام نشده»، این حرف را به خود خامنه‌ای برگرداند و گفت «ما به بخشی از اهداف انقلاب… نرسیدیم» و افزود: «جمهوری اسلامی» هم «سخنی برحق» است، «ولی همیشه یک عده افراطی در این مسیر سنگ‌اندازی کرده‌اند».

رفسنجانی همچنین در برابر خامنه‌ای که سنگ استقلال را به سینه زد و گفت که یک عده با شعار آزادی، استقلال را نفی می‌کنند؛ او هم متقابلاً سنگ آزادی را به سینه زد؛ و در همین رابطه عبارت «حق‌الناس» و «افراطی» را که خامنه‌ای به او هشدار داده بود دیگر به‌کار نبرد، دوباره به‌صورت گلوله‌یی به‌سمت خامنه‌ای شلیک کرد. البته به‌شکل جدید و با استفاده از خاطره‌یی از خمینی به این صورت: «امام بارها بر اصل بودن مردم برای انتخاب نظام تأکید می‌کردند و رهبری هم با تعبیر ”حق‌الناس“ برای رأی مردم، مسیر انقلاب اسلامی را در سپردن مسئولیتها به مردم ترسیم کرده»، اما «همیشه عده‌یی افراطی، در این مسیر سنگ‌اندازی کرده‌اند... خدا را شکر که مردم هوشیار ایران با فریاد خاموش رأی، انقلاب را به مسیر اصلی خویش برگرداندند». مورد دیگر در حرفهای رفسنجانی، پاسخ به اتهامی بود که خامنه‌ای در پس از زهرخوران دهها بار تکرار کرده و رفسنجانی و باندش را عامل و کانال «نفوذ دشمنان» معرفی کرده است؛ در این مورد نیز رفسنجانی برای چندمین‌بار پیروزی‌اش در نمایش انتخاباتی 92 و روی کارآمدن روحانی را به رخ کشید و با اشاره به دوره احمدی‌نژاد که در واقع مجری خط خامنه‌ای بود گفت که « انقلاب» منحرف شده بود، اما با رأی مردم دوباره به مسیر درست برگشت، شاخصی هم که در این مورد ذکر کرد، یکی «توافق هسته‌یی» بود و دیگری «باز شدن راه تعامل با دنیا» و درست در نقطه مقابل خامنه‌ای گفت: «اکثریت مردم با انتخاب خود ثابت کرده‌اند که نمی‌خواهند با دنیا قهر باشند… (اما) یک عده محدود با تندروی‌های خویش مانع‌تراشی می‌کنند» (روزنامه آرمان ۳۰/۶/۹۴).
روشن است که همه این تک و پاتکها در بستر جنگ بر سر انتخابات اسفندماه صورت می‌گیرد. انتخاباتی که از نظر مردم ایران نمایشی بیش نیست، زیرا فقط مهره‌های نظام ولایت در آن شرکت دارند. اما برای درون رژیم، سرفصل تعیین‌تکلیف تعادل‌قوا به‌ویژه پس از زهرخوران اتمی است. در این جنگ، شورای نگهبان سخت مشغول زمینه‌سازی برای حذف اکثریت مهره‌های باند رفسنجانی است، متقابلاً خط رفسنجانی این است که با به صحنه کشاندن تعداد هر چه بیشتری از عناصر و مهره‌های سرشناس رژیم و نزدیک به خودش و «شرکت حداکثری» در انتخابات، شورای نگهبان را در حذف افراد سرشناس و سابقه‌دار در رژیم، با مشکل جدی مواجه کند. وی در همین رابطه سخت مشغول صف‌آرایی است. اطرافیان رفسنجانی حتی لیستی هم برای خبرگان ارائه داده‌اند که اگر‌چه همه کاندیداها را در برنمی‌گیرد، اما به هر حال شلیکی است به جانب خامنه‌ای و شورای نگهبان؛ کسانی را که رفسنجانی تحت عنوان چهره‌های «باسواد و معتبر» مطرح کرده، جنایتکارانی از قبیل موسوی تبریزی و هادی غفاری هستند که این روزها فعال شده‌اند و در مصاحبه‌هایی که روزنامه‌های این باند پشت سر هم از آنها چاپ می‌کنند، می‌کوشند مثل خود رفسنجانی سوابق جنایتکارانه‌شان را انکار و به‌اصطلاح سفیدسازی کنند.
به هر حال هر روز که می‌گذرد صفبندی دو طرف بارزتر و مواضعشان علیه یکدیگر تندتر و جنگ فیمابین حادتر و حادتر می‌شود. البته این جنگ در داخل رژیم است ولی آثار و نتایج آن ناگزیر فراتر از رژیم می‌رود و با شکافی که در رژیم ایجاد می‌کند، راه را برای پیشروی مردم و مقاومت ایران هرچه هموارتر می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر