۱۳۹۴ مهر ۱۳, دوشنبه


اپوزیسيون سوريه خواستار تشكيل يك ائتلاف منطقه اي عليه رژيم ايران و روسيه شد
گروه‌های اپوزیسیون سوریه، دوشنبه ۵ اکتبر در بیانیه‌ای خواستار تشکیل ائتلافی منطقه‌ای علیه روسیه و رژيم ایران در سوریه شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه‌های شورشی سوریه از جمله جنبش اسلامی احرارالشام در بیانیه‌ای که روز دوشنبه پنجم اکتبر (۱۳ مهر) منتشر شده، از کشورهای منطقه خاورمیانه خواستند تا علیه آنچه اشغال سوریه توسط روسیه و ایران خوانده‌اند متحد شوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز ۴۱ گروه که ارتش آزاد سوریه یکی از آنها است، در بیانیه‌ خود تاکید کرده‌اند: «همکاری برای مقابله با ائتلاف روسی-ایرانی که سوریه را اشغال می‌کند، ضروری است.»
به گزارش راديو فرانسه،درخواست تشکیل اتحاد منطقه ای از جانب گروههای مخالف بشار اسد در حالي منتشر شده که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز گفت حملات هوایی روسیه در سوریه، به قصد حمایت از ارتش دولتی سوریه در مقابله با مخالفان بشار اسد صورت می گیرد.
بر اساس اظهارات وزارت دفاع روسیه هواپیماهای این کشور طی بیست و چهار ساعت گذشته ٩پایگاه گروه داعش را هدف قرار داده اند.
العربیه نت 13مهر 94 گزارش کرد: سپاه پاسداران، سه گردان از نیروهای خود را تحت عنوان صابرین سپاه به همراه ۱۵۰۰ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان طی سه روز گذشته وارد دمشق کرده است.
منابع لبنانی به خبرگزاری رویترز گفته اند قرار است در روزهای آینده نیروهای متشکل از ارتش دولتی سوریه، سربازان ایرانی و شبه نظامیان حزب الله دست به حمله زمینی در شمال سوریه بزنند. تلویزیون سی.ان.ان گزارش داد: وزارت‌خارجه ترکیه گفت: یک هواپیمای جنگی روسیه را در نزدیکی مرز سوریه رهگیری کرده است.
آنکارا، این اقدام روسیه را نقض حریم هوایی خود نامید و به روسیه هشدار داد که مسئول هر گونه حادثه ناخواسته‌ای است که ممکن است رخ دهد.
ترکیه بر سر این موضوع، سفیر روسیه را احضار کرد. دبیرکل ناتو روز دوشنبه 13مهر 94 به روسیه هشدار داد از افزایش تنش با ترکیه یکی از اعضای ناتو خودداری کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه دبیرکل ناتو گفت: نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه غیرقابل قبول است. وی از مسکو خواست به حریم هوایی اعضای ناتو احترام بگذارد.
دبیرکل ناتو پس از دیدار با وزیر خارجه ترکیه گفت: در این دیدار درباره اقدامهای نظامی روسیه در سوریه و اطراف این کشور تبادل نظر کردیم. ارتش آزاد در جبهه جنوبی سوریه اعلام کرد: نیروهای روسی و رژیم ایران اهداف مشروعی برای رزمندگان هستند.
روزنامه الشرق‌الأوسط 12مهر 94 ضمن درج این خبر افزود:
ائتلاف ملی سوریه به جلسه فوری اتحادیه عرب فراخواند. این جلسه با حضور وزیران خارجه و به‌منظور مقابله با حملات نظامی روسیه به مردم سوریه برگزار می‌شود.
دکتر خالد خوجه رهبر ائتلاف ملی سوریه نامه‌یی برای دبیرکل اتحادیه عرب نبیل العربی فرستاد، که رئیس کمیته قانونی ائتلاف هیثم مالح آنرا از جانب وی تحویل داد.
خالد خوجه در این نامه تأکید کرد اشغالگری و دخالت علنی روسیه در سوریه، از بین بردن قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی ملل‌متحد و اتحادیه عرب و خصوصاً بیانیه ژنو محسوب می‌شود و همه تلاشها برای یک راه‌حل سیاسی را نابود کرده است.
این دخالت امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند، ضمن آنکه این کار امنیت ملی عربی، که حفاظت از آن از مهمترین اهداف اتحادیه عرب می‌باشد را نیز تهدید می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر