۱۳۹۴ آذر ۲۶, پنجشنبه

ایران - شهدای راه آزادی

مجاهد شهید سوفان چان مان برهان
مجاهد شهید سوفان چان مان برهان
مجاهد شهید سوفان چان مان برهان  بادخترش حنیفه
مجاهد شهید سوفان چان مان برهان  بادخترش حنیفه
زنی آزاده از چین که جان بر سر آزادی مردم ایران گذاشت
تاريخ تولد: 1337(30ساله)
محل تولد: اوگاندا- كامپلا                                                                     
تحصيلات : ليسانس – انگلستان
سابقه مبارزاتي: 9 سال
یکی از ویژگیهای مبارزات مردم ایران شرکت فعال زنان در تمامی پهنه هاست. اما این میان حضور و شرکت زنانی با ملیتهایی دیگر بسیار خیره کننده و تأمل انگیز است.
یکی از این قهرمانان سو فان چان زنی چینی است که خود را وقف آزادی مردم ایران کرد و در این راه جان باخت.
پدر«سو» چيني و مادرش اهل هنگ كنگ بود.پدر که درارتش انگليس بود،بعد از انقلاب چين به اوگاندارفته و بعد از كودتاي عيدي امين در اوگاندا همراه با خانواده اش راهي انگلستان مي‌شود. «سو» از 12سالگي در انگليس بوده و تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد.
در دانشگاه با مجاهدين آشنا مي‌شود و به صورت حرفه‌اي شروع به کار می کند. سو در سالهاي بعد به پایگاههای ارتش آزادیبخش رفته و در چند عمليات نظامي‌ بزرگ شركت مي‌كند.
  او با فروتني ها و «خاكي» بودنش شناخته می شد. طوري رفتار مي‌كرد كه هيچ كس نمي‌فهميد با يك زن چيني الاصل سر و كار دارد كه فارسي را چند سال است آموخته است.
«سو» وقتي به «عملیات فروغ جاویدان» مي‌رود دختري سه سال و نيمه به نام حنيفه داشت. در آخرين ساعات حركت همسرش به او می گوید: اين نبرد با نبردهاي ديگر فرق دارد. تو يك خارجي هستي، دختري كم سن و سال هم داري. بنابراين اصلا كسي از تو انتظار ندارد تا به چنين نبردي بيايي. اگر مي‌خواهي برگرد و برو و دخترت را بزرگ كن!
و «سو» در پاسخ می گوید: اشتباه تو اين است كه فكر مي‌كني به خاطر تو است كه من به اين نبرد آمده‌ام. من به خاطر آرمانم اينجا هستم. حنيفه هم مثل بقيه بچه‌هاي ديگر. يا به ايران مي‌رويم و او هم در كنار بقيه بچه ها بزرگ مي‌شود، يا اگر من برنگشتم باز هم مثل بقيه بچه‌ها. هرچه سر آنها آمد حنيفه هم مثل آنها....
 «سو» با عشقی سرشار به آزادی و ایمان به مسیری که انتخاب کرده بود در عملیات فروغ جاویدان در موضع فرماندهی یکی از یگانهای ارتش آزادی شرکت کرد و در نبردی با شکوه به شهادت رسید.
چشماني از مينياتور ناب داشت
 و دستانش
 گنج پنهان مهرباني بود.
 براي همين هميشه از خاك او
 چشمة عتيق ترانه‌هاي بيدار مي‌جوشد.

۱ نظر:

  1. درود برانقلاب پاک مریم رهائی و زادگان انقلابش که هیچ مرز و کشوری را به رسمیت نمی شناسد واین چنین زنانی با ملیتهای دیگر برای راهائی به انقلاب پاک او چنگ میزنند و از همه چیز خود میگذرند تا بینه ای باشند برای انقلاب
    درود بر مجاهدشهید سوفان چان مان برهان که در عملیات کبیر فروغ جاویدان به شهادت رسید
    یادش گرامی و جاودانه باد

    پاسخحذف