۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

آمریکا- سوریه - ایران - روزنامه وال استریت ژورنال جزییاتی از مراودات پشت پرده دولت اوباما با اسد دیکتاتور خونریز سوریه را برملا کرد

روزنامه وال استریت ژورنال جزییاتی از مراودات پشت پرده دولت اوباما با اسد دیکتاتور خونریز سوریه را برملا کرد
در یک نظر سنجی گسترده در خاورمیانه سیاست دولت آمریکا در کنار رژیم ایران و روسیه منفور ترین سیاست از نگاه مردم بود. اکنون گوشه ای از این سیاست کثیف و ضد مردمی در سوریه را برای اولین بار روزنامه وال استریت ژورنال برملا می کند. به نوشته این روزنامه در مرکز زدوبندهای پشت پرده دولت اوباما با بشار اسد یک تاجر و معتمد اسد بنام خال احمد قرار داشت. او در سالهای اخیر بعنوان طرف حساب اصلی اسد با مقامات غربی، از جمله دیپلوماتهای آمریکایی عمل کرده است.
اواخر ۲۰۱۳ رابرت فورد، سفیرسابق آمریکادر دمشق قبل از گفتگوهای صلح ژنو با خال احمددراین شهرملاقات کرد.
وال استریت ژورنال فاش کرد حتی در بهار امسال، استیو سیمون، یک مقام ارشد سابق کاخ سفید در دمشق با اسد دیدار کرده است که ترتیب این ملاقات را احمد داده بود.
به نوشته وال استریت ژورنال دولت اوباما حتی محل استقرار رزمندگانی را که خود آموزش داده است به رژیم اسد می‌دهد تا آنها را هدف قرار ندهد.
یکی دیگر از مراودات پشت پرده در سازمان ملل جریان دارد. به‌نوشته وال استریت ژورنال سامانتا پاور سفیر آمریکا در ملل‌متحد یک معاون را برای گفتگو با سفیر رژیم اسد بشار جعفری می‌فرستد. روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» پنجشنبه ۲۴ دسامبر نوشت که مسئولان آمریکایی در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، تماس‌های محرمانه‌ای با برخی مقام‌های این کشور بر قرار کرده و درباره راه‌های کودتای نظامی در سال ۲۰۱۱، زمانی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، گفت‌وگو کردند.
این روزنامه با استناد به مصاحبه‌هایی با بیش از ۲۰ مسئول که برخی از آن‌ها از مسئولان کنونی و سابق آمریکایی هستند، گزارش داده‌ است که مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا، برای تماس، افسرانی از طایفه علوی که اسد از آن است را به منظور کودتای نظامی انتخاب کردند اما نقاط ضعفی برای استفاده آنها بدین منظور پیدا نکردند.
روزنامه «وال استریت جورنال» نوشته که این تماس‌ها هنگامی آغاز شد که دولت سوریه سرکوب تظاهرات اعتراض آمیز را آغاز کرده و نیروهایی از ارتش، جدا شدن خود را آغاز کردند.
این روزنامه به نقل از یک مقام بلندپایه پیشین در دولت آمریکا گزارش داده است: «سیاست کاخ سفید در سال ۲۰۱۱، تلاش برای انتقال سیاسی در سوریه از راه یافتن شکاف‌هایی در این نظام و ارائه مشوق‌هایی به برخی از مسئولان برای کنار گذاشتن اسد بود».
این روزنامه ادامه داده است که مسئولان بلندپایه‌ای از ایالات متحده، بطور مستقیم با مسئولان سوری گفت‌وگو کردند یا از راه طرف سومی از جمله روسیه و ایران، پیام‌هایی رد و بدل کردند.
این گزارش افزوده است که ویلیام برنز از مقام‌های پیشین وزارت امور خارجه آمریکا که سال گذشته بازنشسته شد، دو بار تلفنی با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، گفت‌وگو کرد.
مسئولان آمریکایی که با «وال استریت جورنال» گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند که تماس‌ها با مقام‌های سوریه، با تماس‌هایی که با کوبا یا ایران صورت گرفت و طی آن ایالات متحده معتقد بود می‌تواند اختلاف‌ها در آرامش حل و فصل کند، متفاوت بود، اما این‌تماس‌ها بر مسائل مشخصی متمرکز بود.
#‏سوریه #‏آمریکا #‏ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر